Svar: Spisesituation

13. marts 2019

Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Elisabeth

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kan bruge lidt af mine idéer fra mit sidste svar til dig :)

Det er helt naturligt, at jeres dreng begynder at spise mere selektivt, og nogle gange leger mere med maden, undersøger maden og undersøger din reaktion - end han spiser. Han er ved at blive så gammel, at alt ikke længere skal undersøges med munden og i stedet begynder det at blive spændende at finde ud af, hvordan verden i øvrigt fungerer.

Det betyder, at han nu kan begynde at tage maden ind i munden, tygge på den og så tage den ud af munden igen, for at se hvordan den så ser ud og føles. Eller han kan finde på at tage maden op i vandglasset, for at undersøge dette, eller smider maden på gulvet, for at se hvad der så sker... ligesom han naturligt synes det er spændende at finde ud af, hvordan mor og far reagerer, når han gør disse ting. Og han bliver stille og roligt nu langt mere bevidst om, at han ved at lege med maden kan få en særlig opmærksomhed fra jer.

Det er vigtigt, at du forsøger at stimulere hans udforskningstrang uden for middagsbordet. Det betyder, at hvis han synes det er sjovt at kaste med maden, så skal han måske have lidt bolde i forskellige størrelser, som han kan kaste med. Hvis han synes det er sjovt at komme mad op i glasset og hælde vand ud i tallerkenen, så vil du kunne stimulere denne lyst ved at tilbyde ham skåle, bøtter, kander osv i badekaret, når han er i bad. Hvis han synes det er spændende at mase maden ud mellem fingrene, kører det rundt i håret osv. så har han måske glæde af at få stimuleret følesansen og kan have glæde af at være med til at bage boller og sidde med lidt bolledej i hænderne. Og hvis han synes, det er sjovt at banke tallerkenen ned i bordet med et højt brag, eller skubbe den ud over kanten, så kan det være en idé at lege med lyd uden for middagsbordet - bygge et tårn af klodser, som han kan vælte og spille på en tromme og lignende.

Jo mere du kan stimulere hans lyst til at mærke, lave lyd, se, undersøge osv. uden for middagsbordet, jo bedre vil du kunne skabe ro omkring måltider - og samtidig vil du også kunne give ham et alternativ, når du siger nej til at lege med mad f.eks. "nej ikke slå i bordet, slå på tromme" eller lignende. Så du fortæller, hvordan han i stedet kan lave lyd og hvad der vil være okay og derfor stadig anerkender denne lyst, samtidig med at du har visse regler :)

Derudover, så er det vigtigt, at du forsøger at holde fokus på det, som du gerne vil lære ham, og det du gerne vil have ham til - fremfor det han gør forkert. Det er vigtigt, at du ikke kommenterer for meget på det du ikke vil have, men i stedet forsøger at sætte ord på det du ønsker f.eks. "ind i munden skat, ind i munden", "mmm smager godt, mam mam dejlig mad", "må mor smage?", "vil du smage mors mad?" osv. Så fokus er på det at spise.

Du kan støtte ham i at spise ved at hjælpe ham maden på en gaffel og lade ham selv føre den til munden, evt. have to gafler, så du guider, hjælper og I bytter, du kommer ny mad på, han spiser og I bytter gaffel igen. Netop fordi det er med til at anerkende hans lyst til at spise selv og den spirende selvstændighed - og samtidig give ham opmærksomhed, men en opmærksomhed omkring det at spise fremfor at lege med maden :)

Du kan også aflede ham ved en gang imellem at tilbyde lidt at drikke og han må meget gerne få en kop med to hanke, evt. med tud, og så kan du lære ham at drikke selv. Du må igen gerne guide "to hænder skat, to hænder", når han skal lære det, så ...

Annonce

... han finder ud af teknikken med at løfte koppen og selv styre det. Det er meget bedre, at du på den måde guider ham til at gøre det du vil have, fremfor at irettesætte ham, hvis han gør det forkert, spilder eller lignende :)

Derudover så er det vigtigt, at du forsøger at skabe en nogenlunde fast plan for dagen - og herunder faste spisetider. Jo mere faste spisetider han har, jo mere parat til at spise, vil han være, når I sætter jer til bords, og jo større sandsynlighed er der for, at maden kommer ind i munden og havner i maven - og ikke leges med.

Hvis han med det samme begynder at lege med maden, når han sættes ved bordet, så er han sandsynligvis ikke sulten, og så kan det være nødvendigt at afbryde måltider og lave noget andet - og måske justere lidt på hans spisetider :)

Du skal være opmærksom på, hvad han tilbydes af snacks og mellemmåltider, og at han bør tilbydes små måltider - og sunde måltider. Kiks, tørret frugt, saft og lignende kan hæve blodsukkeret unødigt og fjerne appetitten fra den sundere mad og samtidig kan det fylde en del i maven, uden egentlig at tilføre særlig mange næringsstoffer...

Mellemmåltider må derfor gerne være frisk frugt, kogte grøntsager, fiberholdigt brød og lignende, eller måske et surmælksprodukt (max 100 ml) med frugt, bær, frugtmos eller en gammeldags frugtgrød med mme. Sidstnævnte kan også være en måde at få lidt ekstra mme i ham på, så I samlet når op på de 400 ml.

Vær opmærksom på, at du også bør tilbyde ham mme i grød og mos, så han stadig får mælk den vej igennem, og han må også gerne tilbydes kold eller lun mme af en kop sammen med sin morgengrød og natgrød... Selvom han lige nu ikke drikker så meget af sine flasker, så kan hans indtag af mme altså godt være tilstrækkeligt, hvis du tæller det hele sammen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Hvis du kommer frugt på som topping af en grød, der er lavet med mme, så vil frugten være med til at øge hans optagelse af den jern, som er i grøden. Og hvis du en gang imellem tilbyder ham færdiglavede grødprodukter, så vil han også få jern den vej igennem.

Derudover skal hans jernindtag sikres via kød og fisk - og også meget gerne indmad. Det kan være leverpostej som pålæg. Du må meget gerne variere mellem forskellige typer kød, når I spiser f.eks. okse, kalv, svin, lam, kylling, høne, kalkun, and...

Det er også godt at variere mellem de forskellige typer fisk, så han både får fede fisk som makrel, sild, laks, og også får de mere magre fisketyper som torsk, rødspætte, ising, lange mv. Han må også gerne få fisk fra dåse - f.eks. torskerogn - han må dog ikke få tun med den alder han har - heller ikke tun fra dåse.

Æg kan gives som del af en varieret kost - f.eks. en hårdkogt æg til frokost en gang imellem, eller du kan lave æggepandekager. Anden brug af æg frarådes og hvis du ikke med sikkerhed ved at ægget varmes godt igennem, så anbefales det, at du bruger pasteuriserede æg...

Når du giver ham brød, så vælg rugbrød og fiberholdigt brød - højt fiberindhold uden hele kerner og brug meget gerne forskellige typer kød og grøntsagspålæg, så han også den vej igennem får variation - og lidt af sit jernbehov dækket.

Hvis du tænker, at det er helt umuligt at få ham til at spise som ovenstående, så kan du tale med jeres læge om, hvorvidt det kan være nødvendigt med et jerntilskud på sigt. Men får han 400 ml mme i døgnet, så vil han normalt være dækket ind og stille og roligt vil en varieret kost dække hans behov :)

Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - fortsat god appetit!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Rødbede

Fra 6 mdr´s alderen kan du godt begynde at give dit barn rødbede, hvilket mange børn elsker og de kan give mosen en meget flot farve. Rødbeder kan også bages i ovnen sammen med andre rodfrugter.

Du skal dog være opmærksom på at rødbeder indeholder nitrat og derfor kun bør udgøre 1/10 af den portion mos, som barnet spiser. Alternativt bør de kun gives med ca 14 dages mellemrum.

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder